Al vanaf het eerste moment dat de telefoon werd uitgevonden werd deze al heel snel zakelijk gebruikt. Charles Bourseul is als eerste op het idee gekomen van de telefoon. Dat was in 1854. Alexander Graham Bell wordt vaak genoemd als de uitvinder van de telefoon, maar dat is niet helemaal waar, want de echte uitvinder is Antonio Meucci.
“Telefonische verkoop”. Stamt dus al uit de 19de eeuw, natuurlijk niet op de manier waarop we het nu kennen want vanwege het telefoonnetwerk en de kosten was dit vooral geschikt voor rijke mensen, grotere bedrijven en overheidsinstanties om onderling contact te onderhouden. De eerste business to business (B2B) gesprekkenvonden toen al plaats!
Intussen is er een hoop veranderd maar de essentie blijft hetzelfde. Ongeacht dat iedereen veel zaken lijkt te doen op het internet blijft een groot gedeelte van de particulieren alsook zakelijke aankopen, en dienstverlening gewoon over de telefoon plaats vinden. Men vindt het nu eenmaal prettig om toch even van gedachten te kunnen wisselen met iemand die verstand van het product of de dienst heeft, echt persoonlijke contact! Dit klinkt misschien wat overdreven maar bedenkt u zich eens hoe vaak u de behoefte heeft gehad om met een adviseur te spreken alvorens u een belangrijke aankoop deed? Stem en emotie zijn belangrijke instrumenten.
Wanneer men een professionele telefonische adviseur aan de telefoon heeft wijst deze de prospect in de loop van het gesprek op wellicht vergeten stukken. Heeft u hier nog aan gedacht? Of heeft u daar nog rekening mee gehouden? De prospect voelt zich bijzonder goed begeleid terwijl de orderwaarde ondertussen is vergroot. Tot slot geeft de adviseur nog enkele hulpvaardige waardevolle tips aan de prospect en de deal is “onvergetelijk” gesloten.
Meer informatie?